Träna fast man har småbarn

Att få till träningen då man är ensamstående med två 8 månaders kan ju anses som en utmaning. Jag är lite av åsikten att mina barn mår i högsta möjliga mån ska vara med i min vardag Jag tänkte dela med mig av saker som jag tycker kan vara bra att tänka på då man väljer att ha med sina små på gymmet.

Första tipset är att hitta ett gym som ger dig förutsättningar för att få till ett långvarigt tränande efter hur ditt liv nu ser ut. För mig va det ett gym som är anpassat så att man kan ha med sig vagnen samt att det finns en mindre yta där allt finns tillgängligt på samma ställe så att man slipper flytta runt på vagnen och barnen. Det kanske inte är just det gymmet jag hade valt innan jag fick kidsen men efter hur livet ser ut just nu är det det absolut bästa alternativet.

Sen tycker jag det även är viktigt att du innan du tar dig till gymmet läser av vilket humör ditt/dina kids är på. Är det en sådan dag då ungarna är på kast humör kanske du får anpassa ditt pass eller rent utav skjuta upp det tills läget är bättre. Även så måste du lära dig vilken tid på dagen dina barn är lättast att ha med. Det går verkligen inte att säga på förhand utan det är något man får testa sig fram med.

Jag har även lärt mig vad som underhåller mina kids och vad som kan få dem att sitta stilla en stund. För mina tjejer är det barnprogram på Ipad, Grötklämisar och nappflaskan. Med et så kan dem sitta en liten stund i alla fall utan att bli super uttråkade.

Nästa sak jag tänkte ta upp är att man kanske får anpassa HUR man tränar också. Jag väljer ofta att köra olika cirkelpass då tjejerna med då jag tycker det är det absolut mest effektiva sätten att träna på. Och effektiv kommer man måsta va om man har barn med sig.

Något jag tycker man ska tänka på också är att all träning man genomför är bättre än den som aldrig blir av. Det kan komma gånger då du måste avbryta för att barnen inte orkar mer eller blir griniga av andra anledningar. Och då får det vara så. Det kommer nya dagar och fler pass. Det är då du ska gå tillbaka och se det du faktiskt hann få gjort.

Till sist är tipset också att fundera på dina målsättning kontra det liv du lever. Du kanske inte kan lägga lika mycket tid på träning nu som innan du fick barn. Du kanske helt enkelt ocskå måste vara fine med det och jobba utefter det liv du lever i dagsläget. För i slutändan är ju våra barn det finaste och absolut viktigaste vi har i våra liv.

Elin Burman
Lev livet i dag för i morgon kan det vara för sent.
Alltid sakna aldrig glömma.


Gillar

Liknande inlägg