Intervaller på cykel

Tänker dela med mig utav ett av mina intervallpass. . För mig är intervallträning det absolut bästa och det som jag tar ut mig allra mest på då det kommer till konditionsträning. Det här är ett pass som man kan variera väldigt mycket på utifrån sina egna förutsättningar, man lägger sig helt enkelt på den nivån man tycker att man klarar av. Jag personligen gillar att utmana mig och lägga mig precis på gränsen av vad jag klarar av. Jag delar upp detta i två delar, som ändå hänger ihop då jag körde båda delarna direkt efter varandra. Jag kallar detta pass för trappintervaller.

Det handlar om att använda sig av olika nivåer/motstånd

Så här såg dagens pass ut:

Del 1 : 2 min på varje nivå: 4,6,8,10,12,12,10,8,6,4 totaltid på 20 min

Del 2: 1 minut på varje nivå: 6,8,10,12,14,14,12,10,8,6 totaltid på 10min

Dessa körde jag alltså direkt efter varandra utan vila i mellan.

Gäller alltså att ligga precis på gränsen av vad man klarar av, det är då det ger som mest. Träning ska i mina ögon inte alltid vara skönt och bekvämt. Det är då man kliver över gränsen som man utvecklas.

Skall också tillägga att jag inte är någon expert utan detta är ett upplägg som jag tycker passar mig och som utvecklar mig. Allt fungerar inte för alla utan det gäller att hitta ett upplägg som passar en själv.

Elin Burman
Lev livet i dag för i morgon kan det vara för sent.
Alltid sakna aldrig glömma.


Gillar

Kommentarer