Cardioträning

Bild från uppvärmningen

​Har alltid tyckt att cardio delen i min träning är brutalt tråkig, liksom bara något som ska göras. I dag hittade jag dock ett sett att göra det lite roligare på. 

Första steget är att hitta den form av träning som passar en själv bäst. I dag körde jag mina intervaller på roddmaskinen, vilket jag tycker ger mig resultat. Då jag alltid kör med musik i lurarna har jag hittat ett sätt att använda mig av just musik i min träning.  Så jag kör att alla refränger skall vara den delen som är högintensiva intervaller och verserna är dem lågintensiva/vila.  Sen följer tempot i musiken tempot i intervallerna. Där gäller det dock att välja rätt musik. 

Har även märkt att det går mycket bättre med en bra uppvärmning. Så att flåset är på plats då man väl kör i gång.

Kör mina pass i   block. I dag blev 4*15 min vardera med ca 3-4 min i mellan varje, med 15 min uppvärmning på cykel innan. (Går att ändra längd och antal block efter dagsform osv) Även uppvärmningen i intervallform. 

Jag har alltid några fokuspunkter då jag tränar kondition:
 Tempo : sätt upp ett intervall där man strävar efter att alltid ligga. För mig var det i dag 3- 3,5 min/500m. Tänk på att du ska hålla tiden ut. 

Sträcka: sätt upp ett mål för varje block. För mig vart dagens mål 2000m/15min. Hör så klart ihop med vilket tempo man väljer.

Sätta mål innan man börjar: Sätt ett mål som man oavsett hur jobbigt det blir genomför.  Ska jag köra 15*4 min så ska jag verkligen kriga mig igenom dem. Träning är inte alltid roligt eller speciellt bekvämt. Men känslan då man är klar övervinner det mesta.


Elin Burman
Lev livet i dag för i morgon kan det vara för sent.
Alltid sakna aldrig glömma.


Gillar

Kommentarer